Když něco chceš, tak za tím běž...

Čára našeho života je tragická a nádherná arabeska, črtaná rydlem duše na skle času. Pierre Reverdy

neděle 6. ledna 2013

Rakouský odlehčený jedlý bramborový salát


Tento recept jsem nyní napsala vlastně kvůli kamarádce, která se stará jako pečovatelka o rodiny s dětmi po rozvodu, které nemají peněz nazbyt, a tak pro ně mimo jiné vymyslela takové kuchařské kursy, kde se naučí vařit levně. Pokud někdo máte v zásobě tkzv. levné a přitom moc jedlé recepty, určitě mi je prosím, napište, předám  jí je moc ráda také.


Když jsem se přestěhovala do Vídně, čekal mne nelehký úkol a to naučit se naprosto jiný bramborový salát, než ten náš. A tak jsem experimentovala a zkoušela a nakonec prý tenhle můj nemá konkurenci, aspon to tvrdí mí chlapi doma, takže ho můžete ted zkusit i vy. A hlavně především pro ty, kdo nemají tolik peněz, jako ony rodiny výše popsané, je opravdu levný a je ho hodně.

Dělám všechno od oka a dle chuti:
brambory uvařím ve slupce doměkka a počkám, až trošku zchladnou,pak je oloupu a nakrájím na tenká kolečka,když jsem to trošku přehnala a převařila je a nevzniknou až tak úplná kolečka,protože se rozpadají,tak to nevadí.
Dám je pak pokrájené do větší misky.
Než se mi brambory uvaří,připravím si bujon.Já si kupuji knorr zeleninový bujon.Když bujon trošku vychladne,přidám do něj dle chuti nakrájenou cibuli,nejlepší je jarní cibulka se zelenou natí,ale samozřejmě,že může být i normální a můžete přidat i červenou cibuli,krájím spíše na menší kousky,aby ta cibule pak byla lepší při jedení a nebyly jí velké kusy v puse naráz. Pokrájenou cibuli přidám do teplého bujonu.Podle chuti dám nyní trochu dijonské hořčice,ale stačí i obyčejná a rozkvedlám ji v bujonu.Přidám dle chuti pepř,sůl,pažitku,petrželku,pokud je sezona ředkviček,nakrájím tam i na tenká kolečka ředkvičky.A co nyní do salátu přijde určitě, neb mu udělá skvělou chut,je na tenká kolečka na struhadle nejlépe nakrájená salátová okurka. Všechno v bujonu zamíchám a dle chuti přidám ještě ocet, cukr a trochu oleje - ten olej je důležité přidat ještě,když je bujon teplý,aby byl pak vláčnější a ne tak mastný.
Tímto vším zaleju nyní pokrájené brambory, ochutnám a ev. doladím cukrem,octem,pepřem... a nechám klidně pár hodin ležet,nebo jím hned poté.Bramborový odlehčený salát se může jíst bud jako příloha třeba k řízkům, kotletě,ale i k sekané anebo klidně i jen tak. Čím víc dáte příloh, tím ho samozřejmě budete mít hustší.
Kdo má rád rajčata, či papriku,uvařenou na kolečka nakrájenou mrkev, petrřžel, celer, hrášek....klidně může pokrájené též přidat.
Kdo chce mít salát přeci jen s troškou masa,můžete na pánvičci na sádle či oleji osmahnout na kostičky nakrájený párek, kousek slaniny a přidat finálně do salátu.
Salát chutná i druhý den i jen sám bez přílohy.
Není tak těžký jako ten náš typický český a přesto chutná výborně.

Žádné komentáře:

Okomentovat